Höganäs Omsorg inför digitala inköp i hemtjänsten
I höst inför Höganäs Omsorg digitala inköp i hemtjänsten. Våra omsorgstagare kommer då att få beställa mat och andra dagligvaror via internet. Hemtjänsten kan hjälpa till med beställningen och varorna levereras hem till dörren av Coop, som är den leverantör som kommunen har upphandlat.
Den nya rutinen för inköp införs successivt från 1 september och gäller de omsorgstagare som har valt Höganäs Omsorg som utförare och får hjälp med att handla. Du som berörs kommer att få personlig information under vecka 29 och 30 om hur det fungerar.
Butiksinköp ersätts av digitala köp
Idag fungerar det så att hemtjänstpersonalen får en inköpslista, går till närmaste matbutik och handlar och tar hem matkassarna till omsorgstagaren. I stället kommer beställningen att göras digitalt. Personal och omsorgstagare gör beställningen tillsammans på en surfplatta som hemtjänsten har med sig. Varorna levereras hem till dörren och vid behov hjälper hemtjänstpersonalen till med uppackningen.
Varför ska hemtjänsten börja handla digitalt i stället för i butik?
Att gå och handla i butik tar mycket tid för hemtjänstens personal. Det är tungt att bära hem matkassar, och långa köer i butiken kan leda till stress. Att i stället handla digitalt innebär en bättre arbetsmiljö för personalen. Det blir mindre risk för arbetsskador, och mindre stress.
Vilka är fördelarna med att beställa mat digitalt?
Tryggheten ökar för både omsorgstagare och personal, i och med att inga kontanter eller kontokort behöver lämnas ut och hanteras vid inköpet.
Genom att handla på internet får du större möjlighet att vara med och påverka inköpen eftersom du själv kan se och välja hur hela sortimentet och se varor med extrapris. Socialtjänstlagen säger också att alla i möjligaste mån ska kunna leva ett självständigt liv. Det innebär att kommunen inte ska ta över uppgifter som du själv kan lösa.
Hur går det praktiskt till?
Du behöver inte ha en mobiltelefon eller läsplatta själv, det har hemtjänstpersonalen med sig. För att kunna göra beställlning lägger personal inom Höganäs Omsorg upp personer som får hjälp med inköp i en portal. Hemtjänstpersonalen loggar in i denna portal för att lägga beställningen tillsammans med den som har denna insats.
Behöver jag ha BankID?
Du behöver inte ha ett BankID.
Hur sker betalning?
Du betalar dina inköp via faktura som skickas hem till dig.
Måste jag beställa mat via Coop?
Ja. Coop är den leverantör som Höganäs Omsorg har upphandlat och tecknat avtal med. Vid den offentliga upphandlingen kom det in två anbud och Coops anbud var det mest fördelaktiga.
Blir det dyrare att beställa mat digitalt?
Nej, det innebär inga extra kostnader. Du betalar endast för de varor du har beställt och din vanliga omvårdnadsavgift. Det finns inte heller någon minimisumma att handla för.
Hur vanligt är det med digitala inköp i hemtjänsten?
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tagit fram en digital basnivå för socialtjänsten med en lista på digitala tjänster som verksamheterna behöver ha. Digitala inköp är en service som SKR anser är angelägen och många kommuner har infört det. Bland tjänsterna på basnivå nämns också digital tillsyn och digitala lås som vi redan har. Framöver kommer vi även att införa säkra digitala möten och läkemedelsrobot.
Kan jag byta utförare?
Det finns fler utförare av serviceinsatser att välja mellan. Serviceinsatser är praktisk hjälp i hemmet som städning, tvätt och inköp. När din ansökan om hemtjänst har beviljats väljer du själv vem som ska utföra insatsen.
Här ser du vilka de godkända utförarna är. Öppnas i nytt fönster.