Arbetet med hantering av skolfrånvaro har intensifierats
Under våren år 2024 genomfördes en granskning av utbildningsförvaltningens arbete avseende hantering och uppföljning av grundskoleelevers frånvaro. Granskningen visade att många insatser i rätt riktning har gjorts under år 2023 och 2024.
Arbetet med skolfrånvaro har inom utbildningsförvaltningen på flera punkter intensifierats under år 2023 och 2024. Bland annat genom omarbetning av verksamhetsgemensamma rutiner, mallar och stöd i arbetet för undervisande personal, elevhälsan och rektorer.
Några exempel på justeringar inom arbetet med hantering och uppföljning av skolfrånvaro som utbildningsförvaltningen har gjort inom grundskolan är:
- Tillbakagång till ett beprövat närvarosystem under hösten 2023 för att säkerställa tillförlitliga data.
- Implementering av en ny närvarorutin under läsåret 2023/2024. Denna rutin har följts upp under våren 2024 och kommer även följas upp via uppföljningsdialoger mellan ansvarig rektor och verksamhetschef. Det kommer även följas upp som kontrollmoment i intern kontroll 2025.
- Utveckling av ett digitalt verktyg där enheterna anmäler när utredning av elevs skolfrånvaro inleds. Det digitala verktyget möjliggör en enklare hantering av anmälan och uppföljning till huvudman. Två gånger per år kommer utbildningsnämnden få ta del av sammanställning av anmälan till huvudman avseende påbörjad utredning.
- Revidering av rutin kring skolpliktsbevakning/skolplacering av alla folkbokförda barn och unga. Utbildningsnämnden kommer ta beslut om reviderad rutin under hösten 2024.
- Uppföljning av analyser av såväl kommunövergripande som skolspecifik statistik gällande frånvaro i syfte att öka närvaron och stärka det förebyggande arbetet. Analyserna följs upp genom kvalitetsrapport på enhetsnivå så väl som på huvudmannanivå. Uppföljning och analyser sker även via uppföljningsdialoger som sker mellan verksamhetschef och ansvarig rektor.
Minskad skolfrånvaro bland unga gör att konsekvenser i vuxen ålder undviks
Omfattande skolfrånvaro gör det svårt för en elev att tillgodogöra sig undervisningen och i förlängningen nå kunskapsmålen. Konsekvenser av skolfrånvaro kan enligt Skolinspektionen kvarstå upp i vuxen ålder då det finns samband mellan omfattande skolfrånvaro och arbetslöshet, försämrad ekonomi, psykosociala problem, försämrad fysisk och psykisk hälsa.
Utbildningsnämnden tar därför behovet av att stärka arbetet, med hantering, uppföljning och analys för att förebygga frånvaron och öka närvaron, på största allvar.
Arbetet med att kontinuerligt förbättra hanteringen och uppföljningen av frånvaro i grundskolan fortsätter inom utbildningsförvaltningen.