Höganäs kommun håller ställningen i årets Hemtjänstindex

Nu har Hemtjänstindex 2024 kommit – undersökningen som mäter kvaliteten på hemtjänsten i Sveriges kommuner. Höganäs ligger över riksgenomsnittet och kommer på plats 99 av 290 kommuner

Därmed ligger Höganäs kommun kvar på ungefär samma plats som i fjol. Mätningen görs inom fyra områden; information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Inom varje område ligger vi på genomsnittet för alla kommuner eller över det. Störst förbättring gör vi inom området information där vi har klättrat från plats 157 till 24.

– Efter förra årets resultat har vi gjort en satsning på att förbättra informationen på Höganäs kommuns hemsida. Det ska vara enkelt att hitta den information du behöver. Nu framgår det till exempel tydligare hur ansökningsprocessen fungerar och hur man kommer i kontakt med oss, säger Cecilia Lindestam Viebke, avdelningschef för omsorg och funktionsstöd på socialförvaltningen.

Vi ligger också bra till när det gäller kontinuiteten inom hemtjänsten. Det vill säga hur många olika personer i hemtjänsten som kommer och utför insatser. Våra omsorgstagare möter färre personer än man gör i de flesta andra kommuner. Andra områden som vi har utvecklat är samverkan med anhöriga och fast omsorgskontakt.

Exempel på områden där Höganäs kommun kan förbättra sitt resultat är flexibilitet i biståndsbeslut, språk och kännedom om vart synpunkter och klagomål ska framföras.

– Hemtjänstindex hjälper oss att se var vi kan göra förbättringar och vi vill självklart bli ännu bättre. Vi har den senaste tiden gjort stora förändringar inom hemtjänsten med syfte att höja kvalitén och tillgängligheten för omsorgstagarna. Vi har även, utöver den välfärdsteknik som redan finns, infört läkemedelsautomat och digitala inköp. Till våren införs digitala samtal, säger Camilla Lindgren, affärsområdeschef för äldreomsorgen i Höganäs Omsorg AB.

Hela resultatet för hemtjänstindex 2024 hittar du på webbplatsen hemtjanstindex.se.

Fakta Hemtjänstindex

Hemtjänstindex ger utifrån seniorernas perspektiv en helhetsbild av hur bra en kommun är på att leverera hemtjänst. Indexet väger samman relevanta fakta, mätningar och statistik. Det ska göra det enkelt för kommunen att se vad som behöver göras för att höja kvaliteten.

Projektet ägs av SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna Arvsfonden. Indexet publicerades första gången i november 2022 och uppdateras årligen.

Det innebär att Höganäs är den kommun i Sverige som bedöms ha lyckats bäst med att utveckla demokrati, service, arbetsgivarpolitik och samhällsbyggande samt leverera tjänster med hög kvalitet. Utmärkelsen delas ut vartannat år och Höganäs blev utsedd till Sveriges KvalitetsKommun år 2023.

Precis som alla andra kommuner har Höganäs många utmaningar. En del av dem är omvärldsförändringar som kan vi inte påverka, andra utmaningar kan vi styra utfallen av men vi ser inte effekterna förrän långt fram i tiden. Vissa utmaningar måste vi hantera i vardagen.

Det är tack vare alla medarbetare som Höganäs har fått den här utmärkelsen. Deras modiga, empatiska, resultatinriktade och visionära sätt att arbeta och agera i sina uppdrag är det som driver organisationen framåt.

Men det är även tack vare dig som bor eller verkar i Höganäs. Du som utmanar med nya idéer, säger till när något inte fungerar eller uppmärksammar oss på det du tycker är bra.

Tillsammans är vi Sveriges KvalitetsKommun!

Läs mer om utmärkelsen här: Höganäs är Sveriges KvalitetsKommun

Välkommen att höra av dig!

Vi behöver alla hjälpas åt och vi är tacksamma för att du hör av dig till oss, både när vi gör något bra och när det är något som inte fungerar.

Telefon servicecenter: 042-33 71 00
E-tjänst (du kan välja att vara anonym): Synpunkter, klagomål och beröm

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: