Höstens elevenkät om hälsa och mående är analyserad

Under hösten fick 2 000 elever i årskurs 4-9 och på gymnasiet svara på frågor i en digital enkät. Frågorna handlade om vad som får unga att må bra och vad som kan göras om någon mår dåligt. Nu har en första analys av de 6 000 fritextsvaren genomförts med hjälp av AI, artificiell intelligens.

Modern teknik ger möjlighet till fritextsvar

Enkäter har använts tidigare för att ta reda på hur våra barn och unga ser på mående och hälsa. Som regel har enkäterna bestått av frågor där eleverna har fått kryssa för olika svarsalternativ. I höstens enkät tog Höganäs kommun ett nytt grepp - eleverna fick tre öppna frågor som de själva fick formulera svaren på.

– Den här typen av enkät är möjlig eftersom det nu finns AI-verktyg som kan användas för att ta hand om svaren. 2 000 elever har svarat och det betyder att 6 000 fritextsvar med elevernas egna formuleringar ska hanteras, berättar processledaren Maria Rörström.

Går att se mönster i svaren

Den första analysen av svaren från undersökningen är gjord och resultatet ger en överblick över generella mönster i elevernas svar. Mönstren analyseras nu djupare och ska resultera i att ett par områden väljs ut. Dessa kommer sedan att ingå i ett arbete med de insatser som redan görs för att se om det finns ett behov av att utveckla arbetet.

– Vi har ett bra system för att fånga upp hur våra unga mår och jobbar både förebyggande och med åtgärder. Med den här undersökningen får vi ännu ett underlag att jobba med och det unika är att det helt och hållet är elevernas egna röster, säger Maria Gustavsson som är elevhälsochef i Höganäs kommun.

Vikten av balans i tillvaron och vuxnas stöd

Några av de mönster som framkommit är vikten av att eleverna kan hitta en balans mellan skolans krav och ett personligt välbefinnande, men även vikten av att ha stödjande relationer och sociala kontakter.

– Det vi ser i elevernas svar är inte nytt för oss, men det finns nyanser i dem som är intressanta. När det gäller relationer och kontakter så kan man spontant tänka att eleverna har skrivit om kompisar, men vi ser hur viktigt även äldre elever tycker att det är med vuxnas närvaro. Vi kanske behöver jobba mer med att visa eleverna hur de kan få stöd av till exempel elevhälsan, eller så behöver vi ge vårdnadshavare verktyg för att kunna möta sina unga, säger Maria Gustavsson.

Gemensam satsning för att utveckla arbetet

I processen med enkäten arbetar kultur- och fritidsförvaltningen, utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen tillsammans. På vilket sätt resultatet av enkäten kommer att påverka Höganäs kommuns fortsatta arbete med ungas mående är ännu inte fastställt.

- Vi jobbar alla med frågor som rör barn och unga och den här gemensamma undersökningen ger oss möjlighet att arbeta mer samstämmigt. Det vi har gjort bra inom våra olika förvaltningar kan vi göra ännu bättre tillsammans och det våra unga tycker att vi ska förbättra kan vi med gemensamma krafter skapa strukturer för, avslutar Maria Gustavsson.

En första analys av elevernas svar är gjord och har resulterat i att ett antal generella mönster har identifierats. Några av de mönster som framkommit i elevernas svar är:

  • vikten av att kunna skapa balans mellan akademiska krav och personligt välbefinnande
  • vikten av stödjande relationer och sociala kontakter

Under hösten genomfördes en digital enkät med ungdomars psykiska hälsa i fokus i Höganäs kommun. Elever i årskurs 4-9 och i årskurs 1-3 på gymnasiet deltog i enkätundersökningen. Över 2 000 elever svarade på enkäten och vi har fått in över 6 000 svar.

Eleverna fick tre frågor om orsaker till att en ung person mår dåligt, vad som kan få en ung person att må bra och vad som kan göras om en ung person mår dåligt. En första analys av svaren har genomförts med hjälp av ett AI-verktyg.

Målsättningen med enkäten är att skapa en mer heltäckande bild av vilka insatser som behöver genomföras för att stärka unga personers psykiska hälsa.

Vi som genomfört enkäten jobbar med fokus på våra ungas hälsa och mående inom utbildningsförvaltningen, socialförvaltningen samt kultur- och fritidsförvaltningen i Höganäs kommun.

Höganäs kommun arbetar aktivt för att skapa mer utrymme för dialoger med boende i kommunen. Dialogerna syftar till att skapa en förståelse om dagens samhälle för att följa med i utvecklingen. Undersökningen som har genomförts är en form av medborgardialog.

Läs mer här: Medborgardialog

Här är telefonnummer du kan ringa för hjälp, råd och stöd om du eller någon i din närhet mår dåligt:

Välkommen att kontakta kommunens servicecenter som hjälper dig till rätt person

Telefon: 042-33 71 00
Mejl: kommunen@hoganas.se

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: