Beslut om upphandling av färdtjänst

Nu är det klart att Höganäs kommun kommer att gå ut med en ny upphandling av färdtjänstleverantör. Socialnämnden godkände upphandlingsunderlaget vid sitt möte på onsdagen.

Annonseringen efter en leverantör som kan utföra färdtjänstresor kommer att göras under våren. Då kommer alla som är intresserade av att bli färdtjänstleverantör att kunna lämna in anbud.

Hur går upphandlingen till?

Vi följer lagen om offentlig upphandling (LOU). På socialnämndens möte den 9 april togs beslutet att godkänna upphandlingsunderlaget. Så fort beslutet börjar gälla kommer uppdraget att annonseras under minst 30 dagar. Under den tiden kan alla som är intresserade av att bli färdtjänstleverantör i Höganäs kommun lämna in sitt anbud.

Därefter gör kommunens upphandlingsenhet tillsammans med socialförvaltningen en utvärdering av anbuden utifrån de kriterier som socialnämnden har godkänt. När utvärderingen är klar fattas ett tilldelningsbeslut och besked ges till anbudslämnarna, som har möjlighet att överklaga inom tio dagar.

Vi räknar med att en eventuell ny leverantör behöver sex månader till förberedelser innan övertagandet.

Vilka förutsättningar gäller i upphandlingen?

Fram till dess att underlaget annonseras gäller sekretess. Alla intresserade anbudsgivare ska få tillgång till uppgifterna samtidigt för att säkerställa likabehandling.

Men utvärderingsmodellen kommer den här gången att ta hänsyn till både pris och kvalitet i utförandet, till skillnad från förra gången. Då var priset bestämt i förväg och anbudsgivarna konkurrerade bara med beskrivningar av den kvalitet de skulle kunna erbjuda.

I upphandlingen har vi också skapat förutsättningar för ett längre avtal den här gången.

Kommer det att innebära att vi får byta färdtjänstutförare igen?

Det vet vi inte förrän upphandlingen är klar och vi vet vilket företag som har tilldelats avtalet att köra färdtjänst åt Höganäs kommun.

Hur berörs jag som reser med färdtjänst?

Du som är färdtjänstberättigad berörs inte alls i nuläget, du beställer och åker med färdtjänsten som vanligt. När upphandlingen är klar och vi vet vem som blir färdtjänstutförare kommer du i god tid att få information om detta från Höganäs kommun.

Varför gör vi en ny upphandling?

Sedan den 1 oktober 2023 är det Telepass som kör färdtjänstresorna i Höganäs kommun. I den offentliga upphandling som gjordes då lämnade de det bästa anbudet. I avtalet sattes ett volymtak som innebär att färdtjänsten inte får kosta mer än 20 miljoner kronor under avtalets längd. När den summan nås måste vi enligt lag göra en ny upphandling.

Nu har vi sett att volymtaket kommer att nås redan under hösten 2025 på grund av kostnader som vi inte kunde förutse. Taxiindex, som vi utgår ifrån, har gått upp på grund av bland annat inflation och ökade bränslekostnader. Till det kommer att antalet personer som reser med färdtjänsten har blivit fler och antalet resor har ökat.

 

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: