Forskningsprojekt har gjort dans till pedagogiskt verktyg

Jonstorps förskolor har under två års tid deltagit i ett forskningsprojekt som forskare vid Halmstad Högskola står bakom. Projektet handlar om dans i förskolan. I januari avslutades det och förskolläraren Katrin Uhlman berättar att dansen har blivit en naturlig del i det pedagogiska arbetet tack vare projektet.

Komponenter från forskningsprojektet tas in på fredagsdiskot

Förskolebarnen sitter på sina platser i kapprummet i väntan på att få krypa igenom den magiska rockringen för att ta sig in i dansrummet. Inne i rummet är belysningen dämpad och på en digital skärm snurrar en färgglad disko-kula. Utifrån barnens egna önskemål är det dags för fredagsdisco och förskolläraren Katrin Uhlman passar på att ta in några av komponenterna hon har fått med sig från forskningsprojektet. Hon håller upp en skylt och frågar barnen om de vet vad det är för något på bilden.

– Javisst är det balettdansare! Hur tror ni att det ser ut när man dansar balett? Vi kör igång lite balettmusik och provar. Kom ihåg att allt är rätt, alla får göra som dom vill, säger Katrin och både barn och personal börjar snurra, hoppa och studsa.

Arbetar systematiskt med dans i undervisningen

Efter att ha dansat till några skyltar med olika dansstilar blir nästa skylt en bild på en kroppsdel, och Katrin frågar vad det är och vad den betyder. I en kör svarar barnen att det är händer på bilden och att det är händerna som ska dansa. Ny musik med andra rytmer och instrument strömmar ur högtalarna och händer dansar både på golvet och i luften.

– Vi har lärt oss att jobba mer systematiskt med dans i undervisningen. På nästan alla förskolor är dans en del av motion och rörelse, och även vi har fri dans. Skillnaden efter vårt deltagande i projektet är att vi nu är mer medvetna om hur vi använder dansen och vilket lärandeobjekt som är i fokus. Vi kan till exempel utforska tempo, kroppsuppfattning, lägesord, dansstilar eller känslor. Exempel på en fråga som vi ställt oss är hur man kan uttrycka en glad känsla respektive en ledsen känsla med kroppen i dans? Och hur ser man vilken känsla någon annan vill förmedla? Det gör att dansen blir en övning för barnen i att tolka andras känslor och ge uttryck för sina egna, berättar Katrin.

Forskningen har visar att många förskolebarn genom dansen har utvecklat sin förmåga att läsa av och uttrycka känslor. Några andra resultat är ett större ordförråd och ökad kroppskännedom.

Hoppas kunna fortsätta att utveckla dansen som pedagogiskt verktyg

Det var under våren 2023 som forskningsprojektet startades upp med tio pedagoger vid fyra förskolor i Halmstad, Ängelholm och Höganäs. I januari knöts säcken ihop, men Katrin hoppas att arbetet på förskolorna i Jonstorp kan fortsätta.

– Nu är ju forskningen avslutad, men jag och mina kollegor hoppas ju att vi ska kunna förankra våra erfarenheter och vårt arbete bredare i personalgrupperna för att fortsätta att utveckla dansen som pedagogiskt verktyg. Det har varit fantastiskt att se barnen utvecklas i sina personligheter och i sina uttryck, men även vi vuxna har fått gå utanför våra invanda mönster, avslutar Katrin.

Mer information och länkar

Projektet har bestått av dansundervisning med barnen på den egna förskolan följt av campusträffar med workshops och gemensamma digitala utvärderingar. Personerna bakom projektet är forskningsledaren Märta Pastorek Gripson, universitetslektor i estetik och innovation vid Högskolan i Halmstad, och hennes medforskare Tina Kullenberg, vid Högskolan i Kristianstad.

Läs mer om forskningsprojektet på hemsidan för Halmstad högskola: Dans i förskolans undervisning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information om alla förskolor i Höganäs kommun finns på den här sidan: Förskolor

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: