Höganäs kommun möjliggör gårdsförsäljning från 1 juni

Den 1 juni träder den nya lagen om gårdsförsäljning i kraft. Höganäs kommun har under många år varit en aktiv förespråkare för lagändringen och nu är vi redo.

Genom ett omfattande förberedelsearbete har kommunen skapat förutsättningar för att tillståndsprocessen ska kunna hanteras smidigt från dag ett. Miljöavdelningen har haft direkt kontakt med samtliga berörda verksamheter, erbjudit rådgivning och säkerställt att alla krav är tydliga.

– Vi har jobbat hårt och prioriterat detta för att vara redo när lagen träder i kraft. Det har varit utmanande men också väldigt givande, säger Ulf Frick, miljöchef i Höganäs kommun.

En viktig förutsättning för snabb handläggning är att flera av de aktuella gårdarna redan har serveringstillstånd. Det innebär att stora delar av det som krävs för gårdsförsäljning redan är prövat och godkänt. Den 1 juni kommer samtliga gårdsförsäljare att skriva kunskapsprovet. Under förutsättning att kunskapsprovet är godkänt, ansökan är komplett och alla underlag är i ordning, finns möjlighet att få beslut samma dag. Kommunen har även samarbetat med polisen för att säkerställa en smidig process.

Att Höganäs är en liten kommun med korta kommunikationsvägar och snabba beslutsvägar har gjort att vi kunnat agera snabbt och samordnat. Det här är ett tydligt exempel på hur vi arbetar lösningsorienterat, rättssäkert och med företagens verklighet i fokus.

Höganäs kommun rankades nyligen som nummer ett i Sverige i SKR:s Insiktsundersökning om myndighetsutövning gentemot företagare – ett kvitto på att vårt arbetssätt gör skillnad.

Läs mer om vår resa: Vin, vilja och väntan – Höganäs kommuns tålmodiga kamp för gårdsförsäljning

Läs mer om Gårdsförsäljning av alkohol – Höganäs kommun

På bilden ser vi Charlotte Gullberg, alkoholhandläggare, och Ulf Frick, miljöchef – två nyckelpersoner i arbetet med att förbereda kommunen för gårdsförsäljning.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: