Funktionslotsen ska hjälpa föräldrar att hitta rätt stöd i tid

Det började med en kartläggning av funktionsstödet, som visade att föräldrar till barn med en funktionsnedsättning har svårt att hitta nödvändig information. Resultatet blev en ny digital guide, Funktionslotsen, som lanseras i dag den 9 oktober.

Två personer nära varandra, ansikte mot ansikte

– Som förälder till ett barn med funktionsnedsättning möts du av olika utmaningar genom livet. Kontakterna är många och det kan vara svårt att veta vart du ska vända dig för att få rätt stöd. Vid kartläggningen, i dialogen med föräldrarna, såg vi ett tydligt behov av att förenkla, men frågan var hur vi skulle lösa det, säger Linda Macke, utredningsstrateg på socialförvaltningen och Höganäs Omsorg.

Det visade sig att vi i Höganäs kommun delade en tanke med Höganäsföretaget Nadio som står bakom anhörigstödet enbraplats.se och Demenslotsen. Och tanken växte till en gemensam idé om en ny digital tjänst – Funktionslotsen.

Hur fungerar Funktionslotsen?

Funktionslotsen är en samlad digital guide där du hittar både lokal och nationell information. Det kan till exempel vara tips och hjälp inför att ditt barn ska börja skolan, delta i fritidsaktiviteter eller flytta hemifrån. I guiden sorteras informationen utifrån barnets ålder och livssituation. Du får också praktiska råd och kan ta del av andra föräldrars erfarenheter och tips.

Tanken är att det ska vara enklare att söka information. Föräldrar ska kunna hitta rätt information vid rätt tillfälle utan att behöva leta på många olika ställen.

– Målet är att minska stressen, göra det lättare att planera framåt och skapa realistiska förväntningar inför framtiden, säger Linda Macke.

Föräldrar och personal har varit med och utvecklat

Funktionslotsen är framtagen tillsammans med föräldrar till barn med funktionsnedsättning och medarbetare i Höganäs kommun som möter familjerna i vardagen. De har deltagit i workshops, djupintervjuer och tester.

– Föräldrar som har testat Funktionslotsen berättar att de här har hittat information de länge saknat, och att om de hade haft tillgång till Funktionslotsen tidigare, hade de kunnat sänka axlarna för länge sedan. Flera har också blivit positivt överraskade över hur många fina insatser, verksamheter och initiativ som faktiskt finns, men som de inte tidigare har uppmärksammat, säger Maria Cavalli, innehållsansvarig på Nadio.

– Nu när lanseringen görs ska det bli spännande att få fortsätta utveckla innehållet tillsammans med ännu fler föräldrar, medarbetare och aktörer inom civilsamhället.

Så använder du Funktionslotsen

I dag den 9 oktober, under nationella anhörigveckan, öppnar vi Funktionslotsen. Du når den genom att gå in på Höganäs kommuns hemsida www.hoganas.se/funktionslotsen.

Funktionslotsen har både lokal och nationell information. Den lokala delen når du utan att logga in. För att även få tillgång till den nationella informationen behöver du skapa ett användarkonto.

Funktionslotsen är gratis för alla anhöriga.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta:

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: