Pensionärsorganisation
Socialnämnden tar beslut om stöd som betalas ut till pensionärsorganisationer i Höganäs kommun.
Stöd kan utbetalas till pensionärsorganisationer i Höganäs kommun som är anslutna till en av riksorganisationerna och bedriver en aktiv lokalförening i kommunen. Vidare ska organisationen bidra med kompletterande service till övriga samhällsinsatser som fokuserar på pensionärer och äldre.
Bidrag
Kommunalt bidrag utgår med 3 400 kronor per samorganisation som årligt grundbidrag samt ett bidrag med 41 kronor per medlem. Med samorganisation menas en organisation som är knuten till en av riksorganisationerna (det vill säga Pensionärernas Riksförbund, Sveriges
Pensionärsförbund, Svenska Kommunal Pensionärernas Förbund, Sveriges Pensionärers Riksförbund eller Riksförbundet pensionärsgemenskap).
Bidrag anvisas inom ramen för anslagna medel med maximalt två prisbasbelopp.
Ansökan och utbetalning
Ansökan om stöd skickas in digitalt via kommunens e-tjänst för föreningsbidrag från och med den 1 januari till och med den 31 mars. Ansökningar som kommer in efter den 31 mars prövas inte. För att din ansökan ska anses komplett måste följande handlingar bifogas i samband med att du skickar in ansökan:
- verksamhetsberättelse med redovisning av det sist förflutna årets verksamhet
- balans- och resultaträkning
- revisionsberättelse
- årsmötesprotokoll
- förslag till budget med redovisning av verksamhetens omfattning och inriktning för nästföljande verksamhetsår
- uppgift om antalet medlemmar per den 31 december föregående år
Efter beslut i socialnämnden sker utbetalning snarast möjligt till det konto som organisationen har angivit i ansökan.
Uppföljning
Samorganisation som beviljas bidrag har skyldighet att ställa sina räkenskaper och redovisningshandlingar till förfogande för granskning på sätt som kommunen bestämmer.