Ägarbyte

Om du köpt eller sålt en fastighet ska du anmäla det till oss i samband
med ägarbytet. Abonnemang för vatten och avlopp ska alltid stå i fastighetsägarens namn, enligt VA-föreskrifter.

Om du köpt eller sålt en fastighet är det viktigt att du anmäler detta till kommunen.

Du kan anmäla ägarbytet snabbt och enkelt via e-tjänsten. Uppgifterna du behöver är säljarens samt köparens kontaktuppgifter samt information om fastigheten. Läs av vattenmätaren innan du börjar.

Det finns även en ägarbytesblankett för dig som vill använda dig av det. Klicka på länken nedan.

Om du inte har möjlighet att skriva ut blanketten, ägarbyte gällande abonnemang för vatten och avlopp, kan du kontakta kommunens servicecenter så hjälper de dig.

Klicka här för att komma till en digitalt ifyllningsbar blankett , 178.5 kB, öppnas i nytt fönster.
(den kan även skrivas ut som en vanlig blankett)

Observera!
Både säljare och köpare ska fylla i och skriva under blanketten.
Om fastigheten har kommunalt vatten/avlopp är det viktigt att ni tillsammans läser av vattenmätaren som sitter i fastigheten, mätarställningen antecknas på blanketten.
För snabbare handläggning av ägarbytet rekommenderar vi att du skickar med en kopia på köpebrevet. Om vi ska vänta på att se registrerad lagfart kan detta ta upp till två månader.

Det är alltid den lagfarna ägaren som är betalningsskyldig. Därför registrerar vi ett ägarbyte först när lagfarten registrerats i fastighetsregistret. Det kan ta upp till två månader innan ändringen sker och därför för att handlägga ägarbytet så fort som möjligt önskar vi en kopia på köpebrevet. Eventuella uppgifter som vi inte behöver så som köpesumman kan du stryka över om du vill.

De årliga kostnaderna för ditt vatten och avloppsabonnemang kan du se i e-tjänsten kundsidor för vatten och avlopp. Du kan även se förbrukningsstatistik, tjänster och fakturahistorik.
Logga in via e-tjänsten nedan.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: