Hemtjänst
Hemtjänsten ger hjälp och stöd i hemmet för att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Höganäs omsorg utför omvårdnadsinsatser dygnet runt, alla dagar om året. Serviceinsatserna utför vi vanligtvis under dagtid på vardagar.
Omvårdnadsinsatser du kan få hjälp med:
- stöd med den personliga hygienen
- stöd till aktiviteter av olika slag
- stöd vid måltider, till exempel uppvärmning och dukning.
- tillsynsbesök under dygnet
- nattlig tillsyn via en trygghetskamera
Serviceinsatser du kan få hjälp med:
- städning och fönsterputs
- tvätt
- digitala inköp
Ansök hos Höganäs kommun
Om du har behov av hemtjänst ansöker du och får ett beslut från Höganäs kommun. Ansökan görs via en e-tjänst. Om du behöver hjälp med ansökan kan du kontakta kommunens servicecenter på telefon 042-33 71 00.
Hur fungerar hemtjänsten?
Fast omsorgskontakt ska genom regelbunden kontakt med dig, dina närstående och/eller eventuell företrädare skaffa sig goda kunskaper om dig, ditt vardagsliv och dina behov av hjälp och stöd.
Om du endast har enstaka insatser såsom bara städ eller trygghetslarm kan du istället ha en kontaktperson.
Tillsammans med dig och din eventuella företrädare tar vi fram en genomförandeplan. Det görs senast två veckor efter att din hjälp har påbörjats.
Det är dina behov som styr genomförandeplanen. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan dig och utföraren där du har möjlighet att påverka hur, när och på vilket sätt din hjälp ska utföras. I planen ska det också stå när ni tillsammans ska följa upp den. Det ska göras minst var sjätte månad, men du kan begära att det görs oftare om du tycker att det behövs.
Om du har trygghetslarm eller inte kan öppna dörren för oss när vi kommer behöver vi sätta in ett digitalt lås. Vi behöver även få en plåtnyckel som vi har om systemet för digitala lås slutar fungera. Nyckeln förvaras alltid i ett kassaskåp som endast ett fåtal av personalen har tillgång till.
När vi besöker dig låser vi upp din dörr med hjälp av det digitala låset och våra arbetstelefoner. Det går bara att låsa upp dörren med våra arbetstelefoner. Det krävs även en speciell behörighet som är knuten till vårt journalsystem, vilket innebär att bara de som har tillgång till vårt journalsystem kan använda låsen. Varje gång någon låser upp eller låser din dörr loggas besöket och vi kan se vem som varit hos dig och vilken tid.
Om du är beviljad inköp och har Höganäs Omsorg som utförare så görs inköpen av mat och andra dagligvaror digitalt på internet.
Hemtjänsten kan hjälpa till med beställningen och varorna leveraras fram till dörren av Coop, som är den leverantör som kommunen har upphandlat. Vid behov hjälper personalen till med uppackning.
Du behöver inte ha mobil eller läsplatta själv, det har hemtjänstpersonalen med sig.
Det händer att våra omsorgstagare har husdjur och det innebär inga begränsningar för vilka insatser du kan få.
Välfärdsteknik och digitala lösningar kan hjälpa dig att fortsätta leva det liv du vill leva så självständigt och tryggt som möjligt.
Du som beviljas insatsen Trygg hemma kommer att få vård och omsorg från ett team som består av undersköterska, rehabpersonal och sjuksköterska.
Teamet möter upp dig i samband med att du kommer hem från sjukhuset. De kommer tillsammans med dig att göra en planering av vilket stöd och omsorg som du är i behov av. Insatserna startar direkt men kan förändras, till exempel utökas eller avslutas, utifrån dina behov. Insatsen pågår under två veckors tid.
Om du inte kan ta dig till en vårdcentral på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan du ha rätt till hemsjukvård. Hemsjukvård gör det möjligt för dig att vårdas hemma, både under en kortare eller längre period.
Du som omsorgstagare betalar din avgift för hemtjänst till Höganäs kommun. Avgiften för omvårdnad beror på din inkomst. Ingen betalar mer än gällande maxtaxa. På kommunens hemsida hittar du information om aktuella avgifter inom äldreomsorgen.
Vad tycker du om Höganäs Omsorg?
Vi vill veta vad du tycker. Här kan du lämna synpunkter eller klagomål.