Betala faktura

Du kan betala dina fakturor till kommunen på några olika sätt. Här informerar vi om dina olika alternativ.

Att betala via autogiro innebär att beloppet på din faktura automatiskt dras från ditt konto på förfallodagen. Det finns flera olika alternativ för hur du ansöker om autogiro.

Gör så här:
Alternativ 1: Gör anmälan om autogiro till Höganäs kommun genom att logga in och ansöka om autogiro på din egen internetbank.

Alternativ 2: Gör anmälan om autogiro genom att klicka på länkarna nedan. Du kommer att skickas vidare till Bankgirocentralens anmälningsformulär.

  • Betalning av vatten- och avloppsavgift bankgiro 991-1298
  • Betalning av hyror bankgiro 818-8724
  • Betalning av övriga avgifter till exempel barnomsorg, vårdavgift, musikskoleavgift bankgiro 5127-9362

Alternativ 3: Gör anmälan om autogiro genom att skicka in en anmälningsblankett till Höganäs kommun per post. Du kan ladda hem och skriva ut en anmälningsblankett eller ta kontakt med oss så skickar vi blanketten hem till dig. Fyll i blanketten och underteckna den. Skicka blanketten kostnadsfritt till oss: Frisvar, Höganäs Kommun, Betalningsbevakningen, 263 82 HÖGANÄS.

Vad händer sen?
Inom tre veckor är din ansökan behandlad. Vi kommer då att skicka din faktura till dig som vanligt. Det kommer att stå på fakturan att beloppet kommer att dras via autogiro. Bekräftelse på att din faktura är betald ser du på ditt kontoutdrag från banken.

Kombinera autogiro med e-faktura?
Absolut går det bra. När du anmäler dig till autogiro kommer du att få en pappersfaktura,vill du inte ha en pappersfaktura kan du också anmäla dig till e-faktura.

Du hittar mer information om e-faktura på fliken här nedan.

Om du är ansluten till en internetbank kan du få dina fakturor från Höganäs kommun elektroniskt.

På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan. E-fakturan är skyddad så att inga uppgifter i den kan förändras eller läsas av någon annan.

Anmälan gör du via din internetbank. Där du letar upp listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Välj Höganäs kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Du får ett meddelande på din internetbank när det finns en e-faktura att betala.

Höganäs kommun skickar ut en betalningspåminnelse i pappersform.

Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro. Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen.

Absolut. Anmälan gör du via din internetbank. Där du letar upp listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Välj Höganäs kommun och fyll i både dina och kundens uppgifter i anmälningsformuläret.

Du måste anmäla till din nya internetbank att du även fortsättningsvis vill få e-fakturor från Höganäs kommun.

Avanmälan av din e-faktura gör du på din internetbank.

Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven din faktura.

Kivra är en digital brevlåda där du kan få alla dina fakturor från bland annat Höganäs kommun. Du kan dessutom betala alla dina fakturor via Kivra. Kivra är ett bra alternativ för dig som hanterar närståendes fakturor då det finns möjlighet att dela brevlåda. Blir du nyfiken? Läs mer på Kivras hemsida som du hittar här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens bankgironummer:

  • Betalning av vatten- och avloppsavgift bankgiro 991-1298
  • Betalning av hyror bankgiro 818-8724
  • Betalning av övriga avgifter till exempel barnomsorg, vårdavgift, musikskoleavgift bankgiro 5127-9362

Betalning från utlandet:

  • IBAN: SE64 8000 0821 4992 4197 9716
  • BIC/SWIFT: SWEDSESS

212000-1165

Sidansvarig: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: