Digital post

Med en digital brevlåda kan du få din myndighetspost från Höganäs kommun på ett snabbt och säkert sätt, var du än befinner dig.

Om digital post

Höganäs kommun genomför en satsning med målet att erbjuda alla invånare och företagare i kommunen digitala alternativ till fysisk post. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få vissa meddelanden från kommunen digitalt i stället för som vanliga pappersbrev.

Vi skickar redan ut de flesta fakturorna digitalt idag. På så sätt kan vi som kommun kommunicera med dig som invånare eller företagare på ett modernt, enhetligt och säkert sätt. Att erbjuda alla invånare och företagare digital post är att arbete som kommer att genomföras stegvis i våra verksamheter under 2025.

För dig som invånare finns flera fördelar med att motta digital post istället för fysisk post.

Tillgänglighet: med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Säkerhet: digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt posten eftersom du loggar in med e-legitimation.

Hållbarhet: när vi skickar och tar emot digtal post bidrar vi till ett mer hållbart samhälle genom att behovet av papper och miljöbelastande transporter minskar.

För att kunna ta emot digital post behöver du ha en digital brevlåda och e-legitimation. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda och det finns flera olika att välja mellan.

Hitta den digitala brevlådan som passar dig bäst på myndigheten för digital förvaltnings hemsida: DIGG, att skaffa digital brevlåda

Att skaffa en digital brevlåda är självklart frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post på papper till din brevlåda där du bor.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: