Hela Höganäs på riktigt

Mötesdagarna Hela Höganäs på riktigt arrangerades av Höganäs kommun våren 2022 med syfte att skapa ett inspirerande och nytänkande forum för dialog med medborgare och besökare i kommunen. Det blev tre fantastiska dagar med spännande möten, kulinariska upplevelser och utvecklande diskussioner mellan 5000 besökare och oss som arbetar inom kommunen!

En viktig målsättning med mötesdagarna var att återkoppla till besökare och deltagare med en sammanställning av vad dagarna gav. Så scrolla ner och läs mer om Hela Höganäs på riktigt - vad hände sen?

Idéer från dagarna

Det kom in massor med idéer under dagarna. På den här sidan har vi sammanställt alla synpunkter, förslag och kommentarer som samlades in.

  • Var rädd om alla grönområden och skapa fler grönområden med belysning så man skämmer sig tryggare när det är mörkt på kvällar och nätter.
  • Cykelväg Ingelsträde Viken Ingelsträde Lerberget. Busslinje Ingelsträde Viken eller Lerberget utan omväg till Jonstorp.
  • Aktivitet alla årets säsonger.
  • Boenden för alla. Inte bara för rika.
  • Bygg kollektiv HVS i Höganäs, generationsboende.
  • Här byggs väldigt mycket och det är ju bra. Höganäs och Kullabygden är en fin plats att bo på men alla nybyggnationer är väldigt dyra. Tyvärr.
  • Kunde varit mer reklam på vilka som stod var som att ett beachflagga eller annat som visade vem som stod på de olika platserna.
  • Större skatepark.
  • Sätt upp ett korttidsboende.
  • Vore jättebra om kommunen kan köpa in en sån terränggående rullstol. Då skulle jag kunna ta mig ut i naturen på sätt jag inte kan idag. Rullstolsburen och kan inte åka ut på vandringsleder och i terräng, även svårt i snö, mm.

  • Bra i Höganäs, mycket för mitt barnbarn att göra, så fin skola också.
  • Bra med ett nytt bibliotek som förhoppningsvis upplevs som inbjudande och inspirerande.
  • Att kommunen och polisen blir än mer synlig/närvarande.
  • Nytt i hamnen med hotell mm skapar mervärde till bygden.
  • Bygg inte nytt kulturhus utan utveckla Tivolihuset!
  • Jag tycker att det borde finnas ett område att cykla mountainbike på rel nära tätorten. Idag är är alla ”skogar” belagda med cykelförbud. Varför?!
  • Vi måste alla jobba för hälsa och välmående. Våra unga måste kunna sticka ut och cykla och ha kul och på så vis minska stillasittande. Till exempel skulle Lerbergsskogen fungera jättebra för detta. Man skall absolut inte cykla i elljusslingan men i övrigt borde det fungera.
  • Köpa rullstolen till mötesplats snäckan. den som kan köra i naturen.
  • Roligt att barnens önskningar tas tillvara på nya gatunamn och namn på nya grönområden.
  • Träffar för föräldrar som har barn i skolåldern med funktionsnedsättning - där föräldrar kan träffas och prata sinsemellan och det samtidigt finns fritidsverksamhet för barnen. Kvällstid.
  • Mer gatuteater för barn 4-5 år. Låt barnkulturen få växa.

  • Barn och unga behöver tydliga ramar och det är viktigt att se alla. Där har socialtjänsten verkligen fallerat. Det behövs en helt annan styrning där - det är inte okej att det sitter äldre män som inte har en aning om hur det ser ut i verkligheten.
  • Fler kuratorer på fritidsgårdarna.
  • Fler skolor.
  • Fortsatt arbetet med nytänk och skapa trygga områden. Höganäs är fantastiskt.
  • Förbättra skolmaten.
  • Kvalitetssäkra utbildning i grundskolan. Har noterat brister i matte, fysik och kemi i mellanstadiet.
  • Låt eleverna var med och bestämma skolmaten.
  • Lägg mer pengar på skolmaten.
  • Längre raster.
  • Se till att pensionerade lärare får en skälig lön när de vikarierar i skolorna.
  • Se över skolan i centralorten. Se skolan i Viken. Bruksskolan är fin men inte anpassad till 2000-talet.
  • Starta en kockutbildning på Kullagymnasiet.
  • Särskolan borde ha namnet Anpassad särskola, som det numera kallas. Sär- har inte en positiv klang tyvärr och känns förlegat.
  • Lärlingsköket kan köra temaveckor med skolmaten.

  • Galleria
  • Utomhusklassrum
  • Amfiteater
  • Gatumålningsfestival
  • Att skateparken vid Kullagymnasiet kan bli större och bättre. det finns plats.
  • Avfallshantering som är fullt utbyggd digital och med full sortering.
  • Bevara Nymbergparken.
  • Biltema
  • Boulebana i hamnen.
  • Bänkar i regnbågens färger (två personer lämnade detta som förslag).
  • Bättre skyltat: VART CYKLAR SKA CYKLA!!! INTE på gångbanan.
  • Ett hotell vore en katastrof för fina Höganäs hamn. Det ska finnas båtar och ett rikt hamnliv. Bygg inte för hamnen, öppna upp mot havet istället.
  • Förstör inte Bruksortskänslan.
  • Fin utsmyckning i Höganäs. Kan man göra lika fint i byarna? Exempelvis elskåp.
  • Fixa till grönområdet längs gamla spåret vid Sandflygsgatan, kan användas mycket bättre.
  • Fler och närmre handikapplatser vid simhallen och sporthallen
  • Hemska måleriet som finns på Storgatans hus gör mig ont i magen. Jag tycker att det är skandal att kommunen har godkänt ""måleriverket".
  • Hundrastgård i Lerberget.
  • Hundrastgården Tjörröd behöver fler latrinkärl.
  • Högt ljud från bilarna i Östra Lerberget (stora vägen mellan Lerberget och Östra Lerberget).
  • Infarterna för tråkiga.
  • Jag har "hört" att sittbänkar som står ensamt placerade inte skapar samtal och möte människor emellan. När man mötas vill man först hålla ett större avstånd till okända. När samtalet inletts kan man komma närmre. Ha flera bänkar och uteaktiviteter intill varandra så att man kan sitta ner och "sola" i fred och börja prata med någon på andra bänken intill. Mötesplatser ute måste klara "båda" - egen integritet och nyfikenhet på andra.
  • Jag har läst att kommunen bygger till och utökar verksamheter och lekplatser på Kvickbadet. Ni bör tänka på att skaffa en bättre rutschkana för de minsta barnen - större och roligare, helst av plast, ej metall.
  • Jag tycker att isbanan mittemot kyrkan, på kyrkplatsen, inte ligger rätt. Sportaktiviteter bör placeras i sportcentrets område. Det var störande och passar inte den miljön mittemot kyrkan.
  • Jag tycker att kommunen har gjort en stor skada för Höganäs som givit tillstånd till parkeringsvakter att lappa bilar.
  • Jag tycker att kommunen ska verka för tillfälliga aktiviteter, typ pop-ups och andra aktiviteter i tomma butikslokaler så att energin i handelsstråken behålls och får kraft att utvecklas. Väl gjort kan det sätta Höganäs på kartan och bli något man talar om.
  • Kommunens ledning har ingen kontroll över det som är viktigt för invånare. När jag går genom Storgatan så håller jag på att spy pga den målning som finns på ett hus där.
  • Lite fler träd och allmän historia om platserna.
  • McDonalds/snabbmat/KFC (flera liknande förslag).
  • Mer av bondens marknad. Typ rekoringen. Fast de är på plats en hel helg, gärna ett par gånger per månad.
  • Mer blommor i Viken. Utsmyckning av rondell i Viken.
  • Håll badstränderna rena.
  • Parkeringshus
  • Mera cykelvägar i vår kommun.
  • Naturområdet mellan Frögränd och dagis i Östra Lerberget behöver underhållas (mer flis, vatten på stigar), namn?
  • Närhet för alla.
  • Pratande soptunnor där Höganäs-profiler talar in olika meddelande och information. :) Se Ängelholms projekt.
  • Sluta bygg bostäder, vi vill ha kvar vår åkermark och natur.
  • Snyggare papperskorgar så att när du slänger skräp kan man se den.
  • Tillgänglighet för alla oavsett funktionsvariant i alla parker och på alla gator.
  • Trafik och parkering måste anpassas bättre speciellt när ni förtätar områden. Nya höghus byggs men ni ser inte till att det finns minst 2 parkeringsplatser per lägenhet vilket leder till att folk parkerar överallt och blockerar vägarna. Tex på sjöarna så står folk på båda sidorna av vägen speciellt söder om cityakuten går det knappt att komma fram pga det. Det tycker jag är sånt ni måste tänka till om att lösa i förväg innan ni bygger nytt.
  • Väldigt fint! Trevligt!
  • Övergångsstället vid Höganäs AB/Hb-hallen har fått cykelfålla, motverkar att få folk att cykla. Olycksrisk att cykla/gå igenom bommarna. Behöver inte stoppa cyklisterna då utfarten från fabriken har väjningsplikt.
  • Om man vill att vi ska handla i Höganäs är det dumt att man bara får parkera i en timme.
  • Samtalsbänkar i utkanten av Folkparken.

  • Att vi ”hinner med” och fångar upp våra barn och ungdomar innan några hamnar snett.
  • Anpassning, trafik, ombyggnad.
  • Bearbeta drogförsäljningen i Östra Lerberget.
  • Det borde finnas en inventarielista till skyddsrum så att man vet vad man bör tänka på.
  • Direktbussar alla dagar och kvällar mellan Höganäs och Helsingborg.
  • Polisen arbetar med narkotika.

  • Bänkar önskas utmed stränderna och vandringslederna, gärna med utsikt.
  • Cykelbanan mellan Mölle och Nyhamnsläge behöver skötas bättre, asfalterad väg skulle underlätta, då väljer fler att cykla.
  • En trappa på Kullaberg som klättrar i nivåer uppåt, på nivåerna ska man kunna sitta och vila och äta. Utkiksplats under tak (Söderköping inspo.)
  • En utomhuspool vid campingen som kan användas länge på året.
  • Fd biblioteket Jonstorp borde bevaras i kommunal regi som gemensam lokal/samlingspunkt för alla åldrar.
  • Fixa en båt mellan Höganäs-Gilleleje för att få fart på lokal handel i Höganäs.
  • Fler hotell.
  • Flera butiker och caféer så det blir en levande stad.
  • Hamnen är till för båtägarna. Vansinnig ide att bygga hotell och annan vht där, bekymrad över politikernas makt att kunna driva igenom detta vansinne.
  • Jättefint att ni ska bygga brygga (fler) på Kvick.
  • Köpa rullstolen så alla kan komma ut i skogen.
  • Margreteberg och Örestrand är båda en skamfläck för kommunen att på första parkett nästan, låta ställena förfalla är skandal. Gör om och gör rätt vi behöver både enklare och mer trivsamma ställen för turister samt trevliga mötesplatser för oss boende i byn.
  • Måste finnas plats för bil med båt och att klä sin mast, bygg inte hotell här.
  • Ordentlig ställplats för husbilar, toalett-tömning, vattenpåfyllning, el ej nödvändigt.
  • Parkeringshus.
  • Större bryggor på kvick.
  • Ta bort skräp och sjögräs från stranden.
  • Ta bort stenarna längs vägen vid Kvick, skapar bara otrygghet och rörigt med parkering och bilar.
  • Tycker att det är sorgligt att det ska byggas hotell i hamnen som konkurrerar ut mindre ställen i bygden.
  • Är Höganäs intresserade av att få hit välutbildade människor från Ukraina? I så fall önskas en lista på arbete som de kan söka.
  • Önskas bättre skötsel av badplatsen vid golfbanan Svanebäck.
  • Strandrensning utförs för sällan.

  • Allas rätt att utvecklas och bo i Höganäs oavsett vem man är.
  • Bussen mellan Höganäs och Helsingborg ska stanna utanför badhuset.
  • Bättre cykelvägar.
  • Cykelväg genom Lerbergsskogen.
  • Det hade varit trevligt med fler food trucks under eventet med olika typer av mat. Något mer för barn att göra, kanske en hoppborg? och tydligare syfte och montrar hade varit bra :)
  • Fler motstånd.
  • Få till en direktbuss mellan Jonstorp och Helsingborg för arbetspendlare.
  • För stort fokus på tätorten, glömmer bort Viken.
  • Glöm inte byarna i mitten.
  • Hastighetssänkning i Nyhamnsläge.
  • Jag är supernöjd med kvällen och ställer gärna upp i Höganästet fler gånger.
  • Utvecklingspotentialen finns i att vara i varmare lokal nästa gång. Jag har svårt att bedöma maten egentligen och har ej tagit del av övriga event idag därför har jag svårt med att tycka till om förbättringar där.
  • Värdskapet är alltid på topp när näringslivsavdelningen är arrangör! Tack!
  • Låt Taxi ta hand om gamla och sjuka.
  • Mer sånt här.
  • Organisera bort Socialtjänsten.
  • Plantera fler träd i Höganäs.
  • Se till att det finns lärare som kan vikariera i skolorna.
  • Ta bort tången i Strandbaden, inte bara på Margreteberg och Tallbacken utan längs med hela sträckan däremellan också så att vi som bor här kan ta oss ner i vattnet. Tången kan användas till bland annat biogas så gör den nytta.
  • Uselt med soptunnor i lokalen som man kunde slänga sitt skräp i.
  • Vem informerar nyanlända om hur/varför vi sorterar sopor?
  • Vill ha flygande bilar.
  • Återremittera ärendet om färdtjänst. Höganäs Taxi ska sköta färdtjänsten.
  • Önskar fart på processen med gamla bankhuset i Jonstorp och hoppas att det kan finnas en näringslivslösning med möjlighet att delar av fastigheten kan vara möjlig att bruka för bybor/föreningar.

Vad tyckte besökarna?

Helen Alexandersson

Gruppchef lokalpolisområde Höganäs, Båstad, Ängelholm och Örkelljunga. Tidigare kommunpolis i Höganäs

Hej Helen! Polisen var en av aktörerna som medverkade på Hela Höganäs kopplat till trygghet under temat bo och leva. Vad gav Hela Höganäs på riktigt tillbaka till polisens verksamhet?

– Vi fick till oss bra synpunkter kopplat till polisens medborgarlöfte. Det är viktigt att kommuninvånarna känner sig trygga och säkra och vi fick bra feedback på vad invånarna ser för trygghetsskapande utvecklingsområde i Höganäs. Vi passade även på att prata om och visa upp hur det är att jobba som polis som en del i vår rekryteringsprocess för att locka nya kollegor och medarbetare till yrket.

Ni demonstrerade en rad brott, överlåtelse av narkotika, rattonykterhet och klotter för invånarna. Berätta mer, vad gav det?

– Vi såg Hela Höganäs på riktigt som en chans att belysa de mest frekventa brotten och brottstrenderna och ge civilsamhället en påminnelse i temat civilkurage. En vandring genomfördes i Höganäs, med olika scenarios som utspelade sig. Vandringen gav oss tillfälle att skapa en relation med allmänheten, visa hur pågående brott kan se ut och vad man ska göra om detta händer framför en. Vi såg ett stort engagemang hos invånarna och det hjälpte oss att knyta invånarna närmre oss. Dagarna var mycket givande och inspirerande för oss, vi ser fram emot fler likande möjligheter!

Ebba Dencker

Höganäsungdom och besökare på kommunens fritidsgårdar

Hej Ebba, var du på Hela Höganäs på riktigt?

– Jag känner till Hela Höganäs på riktigt, men jag var tyvärr inte där. Jag har däremot varit en av dem som fått uppleva ett par bra idéer därifrån. Under Hela Höganäs på riktigt så frågade kommunen barn och ungdomar vad vi ville hitta på för aktiviteter. Att åka till Bakken och Tosselilla var två av en rad förslag som blev verklighet för oss sommaren 2022.

Vad tycker du om kommunens arbete med att göra Höganäs attraktivt för unga?

– Det är viktigt, och jag tycker att det är himla kul att barnen får vara med och bestämma så att det inte bara blir som vuxna vill hela tiden. Själv hänger jag på fritidsgården i Viken och personalen där ordnar verkligen det bästa för oss, de låter alltid oss påverka vad vi ska hitta på. Jag brukar prata med mina kompisar innan och bestämma så att vi åker på aktiviteterna samtidigt, vi har verkligen fått kul minnen ihop.

Josefin Kristoffersson

Parkingenjör, Höganäs kommun

Hej Josefin! Stadsutvecklingsfrågor var det ämne som engagerade mest enligt utvärderingen av Hela Höganäs på riktigt. Hur känns det med ett så stort engagemang i dina hjärtefrågor?

– Det är såklart väldigt roligt att dessa frågor engagerade kommuninvånarna. Det är viktigt att de som bor i Höganäs trivs och vistas i våra offentliga utemiljöer. Vi fick in många bra förslag som vi kommer att ta till oss och se hur och var de kan förverkligas. Med tanke på klimatförändringarna och med det ett varmare klimat blir det ännu viktigare att värna om våra gröna miljöer, dit människor kan ta sig för att söka skugga.

Finns det något av invånarnas förslag som har blivit verklighet?

– Ja, under Hela Höganäs på riktigt fick vi bland annat förslag om att göra parkbänkar i regnbågsfärger. Detta gjordes nu i oktober samtidigt som vi gjorde om lekplatsen vid Poppelvägen i Viken. Lekplatsen har en regnbåge i konstgräs med ett moln och blå himmel runt. Vippgungorna är i form av enhörningar. Lekplatsutrustningen och bänkarna är i regnbågens färger – en riktig färgklick alltså!

Magnus Börjesson

Ölbryggare, Brygghallen i Höganäs

Magnus var en av företagarna som deltog under dagarna och sålde dryck från den nystartade Brygghallen i Höganäs. Många besökare som kom till Blå Hallen på riktigt passade på att njuta av god mat och dryck från bygdens olika entreprenörer.

Hur kändes det att delta på kommunala mötesdagar på detta sätt Magnus?

– Det var härlig stämning under dagarna och det är en av framgångsfaktorerna för ett lyckat event. Vi tvekade inte en sekund när kommunen frågade om vi ville delta. Kommunen har alltid utvecklat möjligheter för oss i våra satsningar och vi har blivit väldigt omhändertagna i kontakten med kommunens handläggare så när frågan ställdes kände vi, att det förutom att visa vår lokalproducerade öl, var ett sätt att ge tillbaka till kommunen.

Vad gav hela Höganäs på riktigt tillbaka till er?

– Det är alltid svårt att veta vilka saker som ger vad, vi såg det som ännu ett forum att visa upp vår nysatsning Brygghallen som vi under sommaren storsatsat på i en annan del av Höganäs. Eventet i våras gav oss ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter med andra aktörer men också med kommunens invånare och kanske framtida potentiella kunder till oss.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: