När eleverna får styra samtalen
På Kullagymnasiet har några av mentorerna och kommunens förebyggande team under det senaste året fördjupat samarbetet kring elevsamtal om hälsa och livsstil. Elevundersökningen som gjordes år 2024 visade tydligt att närvarande, trygga vuxna och möjligheten till riktiga samtal är avgörande för ungas mående. Teamets närvaro på skolan ger eleverna möjlighet till ytterligare vuxenkontakter.
Eleverna styr innehållet
När teamet besöker skolan är det för att ha samtal med mindre elevgrupper. En bärande del är att eleverna själva väljer vilka frågor som ska tas upp. David Do och Ellinor ”Elle” Innala från förebyggande teamet presenterar olika temaförslag – därefter röstar eleverna fram ämnena. Bland de mest efterfrågade ämnena finns beroende och skadligt bruk, alkohol och narkotika, spel om pengar, gängkriminalitet, svartsjuka och våld i relationer.
– Det blir inte bra om vi kommer med en färdig agenda. Genom att utgå från elevernas önskemål skapar vi samtal som känns meningsfulla på riktigt, säger Elle.
Fakta, dialog och mytavlivning
Träffarna startade med en elevgrupp som ett pilotprojekt för ett år sedan och under detta läsår har arbetet utökats till ytterligare grupper. Träffarna kombinerar dialog, påståendediskussioner och små kunskapstester. Upplägget ger eleverna möjlighet att tillsammans reda ut rykten och missuppfattningar kring ämnen som ofta väcker frågor.
Stort elevengagemang
Det märks tydligt att eleverna uppskattar forumet. Många kommer fram både före och efter träffarna för att fortsätta samtalen.
– Eleverna är kunniga men påverkas ofta av vad andra säger eller rykten, men de är samtidigt nyfikna på att både utmana och lära sig mer. När vi är här märks det att de vill prata och ofta vill de prata mer än tiden egentligen räcker till, säger David.
Relationer som gör skillnad
Arbetet ses av teamet som ett sätt att bygga relationer som håller även utanför klassrummet. Det gör skillnad när de möter ungdomar ute i kommunen – samtalen fortsätter ofta där de slutade i skolan.
– Att mötas i lugn och ro och prata om det eleverna själva tycker är viktigt betyder mycket. Vi kan samtala i grupp på träffarna och samtalen där kan ha en viss dynamik. När vi sedan träffar ungdomarna ute i kommunen kanske de är i en annan konstellation eller ensamma och då kan vi samtala på ett annat sätt utifrån grunden vi har byggt i klassrummet, säger Elle.
Ett komplement till skolans vardagsarbete
Elevhälsan och skolpersonalen på Kullagymnasiet gör varje dag ett betydelsefullt arbete för att stötta eleverna. Den gemensamma satsningen med förebyggande teamet är ett komplement till det dagliga arbetet och skapar ytterligare utrymme för eleverna att möta trygga vuxna och ta upp frågor som berör dem.
Arbetet utvärderas löpande tillsammans med eleverna. Till sommaren genomförs en ny utvärdering som ska vägleda hur samarbetet utvecklas vidare.
Om du har frågor om förebyggande teamet är du välkommen att kontakta David och Elle: Förebyggande teamet
