Försäljnings- och serviceprogrammet
Alla företag och branscher behöver medarbetare som är duktiga på att sälja deras tjänster och produkter, och mycket försäljning sker via digitala kanaler eller via event. Vill du ha en bra utbildning som förbereder dig för yrkeslivet men som samtidigt kan ge dig behörighet att läsa vidare? Då är Försäljnings- och serviceprogrammet på Kullagymnasiet programmet för dig!
Säljare som möter morgondagens köpare!
Dagens försäljning kräver fakta, analys och kunskap. Du måste veta hur du ger köparen en positiv upplevelse så produkten eller tjänsten du säljer känns unik.
På Försäljnings- och serviceprogrammet lär du dig att kommunicera och analysera kundbehov och du blir en duktig projektledare. Under dina tre år hos oss kommer du att ha nära kontakt med företag i kommunen och du kommer att få planera, genomföra och följa upp kampanjer och exponeringar på olika säljarenor. På Kullagymnasiet kommer du få möjlighet att skapa olika event. Det finns många olika typer inom eventmarketing – mässor, digitala event eller happenings på skolan.
Ung företagsamhet
Att få testa att vara entreprenör på riktigt under ett år är roligt och utmanande! I kursen Entreprenörskap ska du pitcha en egen idé och pröva om den håller genom att starta och driva ett eget företag ihop med kompisar i samarbete med föreningen Ung företagsamhet.
Arbetsplatsförlagt lärande/praktik
På Försäljnings- och serviceprogrammet får du praktik. Totalt 15 veckor kommer du att vara ute på en arbetsplats och lära dig allt som branschen förväntar sig av dig. Dessutom leder praktiken ofta till anställning.
Allmän högskolebehörighet
Programmet är ett yrkesprogram, men genom att välja rätt kurser får du allmän behörighet till högskolan.
- Entreprenörskap
- Personlig försäljning 1
- Servicekunskap 1
- Praktisk marknadsföring 1
- Affärsutveckling och ledarskap
- Branschkunskap inom handel
- Information och kommunikation
- Handel och hållbar utveckling
- Inköp 1
De fördjupningskurser som ingår är:
- Entreprenörskap & Företagande
- Servicekunskap 2
- Praktisk marknadsföring 2
- Handel specialisering
- Evenemang
- Besöksnäringen
- Plocklagerhantering