Logo-visit

Konceptutveckling

För att en plats ska kunna utvecklas positivt och skapa attraktionskraft för både invånare och besökare i framtiden krävs samverkan. En nyckel för att nå våra målsättningar är att arbeta tillsammans med olika aktörer inom besöksnäringen, Länsstyrelsen och föreningar. Sommaren är ett självspelande piano, men vinter på Kullahalvön är inte lika självklar som norra Sveriges Skidsemestrar. Vi behöver utveckla koncept som lockar även under höst, vinter och vår genom att använda oss av det vi har och göra det attraktivt.

Vårt mål med konceptutvecklingsarbetet är att tillsammans med relevanta intressenter skapa en levande Kullabygd året om och det kommer vi att göra genom dessa aktiviteter:

2022
• Lansera koncept för att attrahera besökare höst och vinter
• Ledutveckling i samverkan med Länsstyrelsen
• Kartlägga nätverk för framtida samverkan samt identifiera fokusgrupper
2023
• Gemensam destinationsplan med platsens intressenter
• Bilda destinationsråd
• Workshop för att utveckla fler koncept som blir starka reseanledningar
• Årshjul för marknadsföring, evenemang och konceptualisering

Höstkampanj Kullaberg an adventure with both heaven and hell
Tillsammans med delar av besöksnäringen har vi tagit fram ett koncept som skapar värde för besökare under höst och vinter. Konceptet bygger på berget och dess unika naturupplevelser och lyxen att efter en hård dag på berget få slappna av.

Berget
Berget ger möjlighet till en unik naturupplevelse. De äventyr, utmaningar och skönheten för både kropp och själ som berget kan erbjuda familjer,
grupper och atleter, är grunden i detta koncept. Att vara ute i naturen och uppleva både det vackra och utmanande. Det ljuvliga att få bli riktigt trött ibåde kropp och sinne av vind, vatten och naturens kraft

Lyxen
Lyxen att efter en hård dag på berget, där kroppen fått jobba, få landa på ett skönt ställe för att slappna av och njuta. Lyxen i en öppen eld, en
varm bastu, en mjuk säng med sköna lakan, barn med rosiga kinder som är så trötta att de somnar innan läggdags, ett gott glas vin, en konstupplevelse som känns i själen, en riktigt oförglömlig matupplevelse som ger näring och kraft till ännu en dag på berget. Ja vad som är lyx varierar från person till person men efter att ha tampats med berget en hel dag (eller flera) finns det lyx att njuta för alla smaker.

För att konceptet ska lyckas krävs samarbete och att alla i besöksnäringen bygger sin del av konceptet starkt under höstloven och vinterlovet. För ett hotell eller restaurang kan det handla om tillgänglighet i form av utökade öppettider och fler bäddar än vad de vanligen har under lågsäsong. Det handlar även om att att respektive aktör aktiverar sina erbjudanden inom Äventyret- och Lyx-delarna, det kan vara att man erbjuder familjespa eller säljer pinnbrödspaket. Detta är konceptet nu ska vi fylla det med värdeskapande erbjudanden. Vi vill att du inom besöksnäringen funderar över hur du kan leverera på detta koncept och skickar in det till oss på josefine.marklund@hoganas.se.

Kampanj
Vi kommer i sin tur paketera erbjudandet på en landningssida och lansera en kampanj som lyfter detta erbjudande i relevanta kanaler där målgruppen finns.

Paketering av leder
Berget lockar, och alla som vill ska kunna hitta ett äventyr som utmanar på rätt nivå. Vi komemr i samarebte med Länsstyrelsen jobba med ett projekt för att paketera vårt ledutbud så det blir enklare för besökaren att ta del av. Detta blir också en del av värdet till konceptet.

Andra värdeskapande projekt
Vi tittar även på andra möjlgheter som exempelvis en bastu i Mölle hamn, för att addera extra värde till exemeplvis en vandring på Kullaberg en blåsig novemberhelg, att avsluta med en varm bastu och ett iskallt dopp innan man avnjuter en god middag, det kallar vi en fin mix av lyx och helvete.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad:
Till toppen