Information om coronavirus (covid-19)

Nu gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridningen av covid-19.

Information om coronavirus (covid-19)

Nu gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridningen av covid-19.

Balansträning

På den här sidan har vi samlat några enkla balansövningar du kan göra både hemma och ute i naturen. Fysisk aktivitet minskar risken för fallolyckor – dessutom är det hälsosamt för både kropp och knopp.

Övningarna du hittar här har tagits fram av förebyggandegruppen som är en del av kommunens rehabenhet. Du kan också använda det här balansträningsprogrammet från socialstyrelsen, där det finns bilder och förklarande text till olika bra övningarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På promenaden

Är du ute och går är det ett perfekt tillfälle att stanna vid till exempel en parkbänk och göra de här övningarna. Använd bänken eller kanske din rollator som stöd där övningarna kräver det.

  • Res dig upp från sittande till stående
  • Knäböjningar i stående med stöd av bänk eller rollator
  • Tåhälhävningar med stöd av bänk eller rollator (upp på tå, och så ned igen)
  • Lyft benet utåt-sidan-bakåt-framåt
  • Stå på ett ben med stöd i 20-30 sekunder. Skifta ben
  • Vrid nacken från sida till sida.
  • Vrid nacken från sida till sida och ta med överkroppen
  • Tyngdöverföring från sida till sida med stöd av bänk eller rollator
  • Tyngdöverföring framåt och bakåt med stöd av bänk eller rollator
Sidansvarig: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: