Så här går ansökan om bistånd till - steg för steg
Så här börjar det
Efter att du har skickat in din ansökan påbörjar biståndshandläggaren skyndsamt en utredning av dina behov och kommer att kontakta dig på telefon. Vid behov bokas också ett hembesök hos dig. Biståndshandläggaren utreder ditt behov av stöd och beslutar om du har rätt till stödet som du har ansökt om.
Din ansökan prövas utifrån Socialtjänstlagen och de riktlinjer som finns för att säkerställa att personer med liknande behov får hjälp i samma omfattning. Vi använder arbetsmetoden IBIC, Individens behov i centrum, för att bedöma varje persons livssituation och behov.
Hur lång tid tar det att få ett beslut?
Handläggningstiden brukar variera mellan 1-4 veckor beroende på vad du ansöker om. En utredning om särskilt boende kan dröja upp till tre månader.
Du får ett beslut
Biståndshandläggare fattar ett beslut om den hjälp du har rätt till och omfattningen av stödet. Du får ett muntligt eller skriftligt besked som skickas till dig. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Mer information om hur det går till får du tillsammans med beslutet.
Beslut om vilka hemtjänstinsatser just du ska få avgörs av dina individuella behov när det gäller exempelvis förflyttning, att äta, klä sig, bereda måltider eller hushållsarbete. Du har tillsammans med utföraren flexibilitet inom beslutet att komma fram till hur hjälpen ska utformas.
Du får hjälp
När du blivit beviljad en insats kommer beslutet att skickas till dig, och en beställning skickas till utföraren som kommer att ta kontakt med dig för vidare planering.
Omvårdnadsinsatser utförs av det kommunala bolaget Höganäs Omsorg AB.
För serviceinsatser väljer du själv vilken utförare du vill ha. Mer information om vilka utförare av serviceinsatser som finns hittar du här. Biståndshandläggaren kan ge mer information om utförarna och kan även hjälpa till i kontakten. Kontakta då kommunens servicecenter tel 042-33 71 00.
En fast omsorgskontakt kommer tilldelas dig av utföraren. Den fasta omsorgskontakten ska genom regelbunden kontakt med dig, dina närstående och/eller eventuell företrädare skaffa sig goda kunskaper om dig, ditt vardagsliv och dina behov av hjälp och stöd.
En genomförandeplan ska inom två veckor efter att din hjälp påbörjats tas fram av utföraren tillsammans med dig och eventuella företrädare.
Det är dina behov som styr genomförandeplanen. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan dig och utföraren där du har möjlighet att påverka hur, när och på vilket sätt din hjälp ska utföras. I planen ska det också stå när ni tillsammans ska följa upp den. Det ska vara minst var sjätte månad, men du kan begära att det görs oftare om du tycker att det behövs.
Vill du veta vilka krav som ställs på utförare i Höganäs? Kraven för att få utföra serviceinsatser finns sammanställda här.
När du blivit beviljad särskilt boende kan det ta mellan en dag och tre månader innan du erbjuds en lägenhet. Lediga lägenheter fördelas utifrån vem som har störst behov av omsorg och inte kötid. Enhetschefen på det aktuella boendet kontaktar dig. Du får möjlighet att titta på lägenheten och måste därefter bestämma dig skyndsamt om du vill ha den. När du tackat ja till lägenheten kommer enhetschefen att tillsammans med dig planera inflyttningen.
Du är inte garanterad att få en lägenhet på det boende du önskat även om vi försöker tillgodose ditt önskemål. Om du tackar nej till lägenheten placeras du på en separat väntelista vilket kan innebära att det dröjer innan du får ett nytt erbjudande. Om du vistas på korttidsboende eller på sjukhus och tackar nej till erbjuden plats på särskilt boende finns inga andra alternativ än att återgå till din bostad.
Du kan alltid välja att stå i kö till att byta boende. Önskar du byta boende använder du dig av e-tjänsten för detta. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När du tillsammans med din fasta omsorgskontakt skapar en genomförandeplan kan du framföra dina önskemål och synpunkter om utformningen på hjälpen. Utföraren försöker alltid tillgodose dina önskemål inom ramen för beslutet men det är inte alltid du kan få exempelvis de tider du önskar.
Om du har synpunkter eller klagomål på insatserna du är beviljad ska du i första hand kontakta din fasta omsorgskontakt eller ansvarig enhetschef. Information om vilka de personerna är och hur du kontaktar dem finns i din genomförandeplan. Du kan också använda kommunens e-tjänst för hantering av synpunkter och klagomål. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du vill ha mer stöd och hjälp än det som finns i ditt beslut kan du skapa en ny ansökan eller kontakta biståndshandläggare via servicecenter 042-33 71 00.
Uppföljning av beslut
Biståndshandläggare följer upp din situation regelbundet och utifrån behov. Det kan innebära ändrade hjälpinsatser eller att insatserna ökar eller minskar i omfattning.
Jämför utförare
- Äldreguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är en webbplats där du kan jämföra äldreboenden och äldreomsorg i Sverige. Här kan du se och jämföra äldreboenden, kortidsboenden, hemtjänst och dagverksamheter.
- I Kommunens kvalitet i korthet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (KKiK) kan du se hur Höganäs kommun ligger till i förhållande till andra kommuner, till exempel när det gäller personalkontinuitet i hemtjänsten.
Vad kostar det?
Kommunen tar ut en avgift för hemtjänst. Här kan du läsa mer om vilka avgifter kommunen tar ut och hur du ansöker om nedsättning av avgift.
Här ansöker du om stöd
Har du frågor innan du ansöker kan du kontakta kommunens servicecenter Öppnas i nytt fönster..
E-postadress: kommunen@hoganas.se
Telefonnummer: 042 - 33 71 00