Planering efter sjukhusvistelse
Om du bedöms ha ett fortsatt behov av vård och omsorg efter en sjukhusvistelse kontaktar sjukhuset kommunen och vårdscentralen. Det är kommunen som i sin tur ansvarar och planerar för att du ska få det stöd du behöver när du kommer hem.
De som utför din vård samverkar i planeringen för att utskrivningen från sjukhuset ska bli så trygg som möjligt. Lagen om Samverkan vid utskrivning (SVU) innebär att det finns ett team i kommunen som håller kontakten med sjukhuset hela tiden medan du är inlagd och fattar beslut om vilka insatser du behöver ha när du kommer hem.
Från dag ett av din inskrivning på sjukhuset får teamet i kommunen aktuell information kring ditt hälsotillstånd, den behandling du får på sjukhuset och hur ditt behov av stöd ser ut.
När din läkare på sjukhuset har bedömt att du inte längre behöver sjukhusvård blir du utskriven och får komma hem. Om du fortfarande behöver vård och omsorg i hemmet kontaktar sjukhuset kommunen. Då är det kommunen som planerar vilket stöd du ska få hemma.
Sjukhuset, vårdcentralen och kommunen pratar med varandra via telefonsamtal och att datoriserat system som heter Mina planer. Systemet är säkert och skyddar din information. Om du har gett ditt samtycke får kommunens personal läsa information om din vård och hur du mår.
Kommunens team består av biståndshandläggare, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut. Utifrån sjukhusets information och din ansökan bestämmer de vilken hjälp du behöver när du har kommit hem.
Hjälpen du får kallas bistånd och styrs av Socialtjänstlagen. Biståndet ska bidra till att du får en skälig levnadsnivå och ska utformas så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv.
Vid en utskrivning är det många aktörer involverade, både från sjukhuset, kommunen och vårdcentralen.
Sjukhuspersonal
Sjukhuspersonalens roll är att beskriva dina vårdbehov och därigenom ge ett underlag till kommunen för bedömning. Vid utskrivning ordnar sjukhuset med beställning av hemtransport och meddelar kommunen hemkomsttiden i Mina planer.
Biståndshandläggare
Det är biståndshandläggaren från kommunen som utreder och fattar beslut om vilket stöd du kan få enligt Socialtjänstlagen, exempelvis insatser som Trygg hemma, hemtjänst eller trygghetslarm. Målet är alltid att du efter utskrivning från sjukhus ska komma hem till ditt eget boende och få behovet tillgodosett i hemmet. Du kan få omfattande och avancerat stöd i hemmet dygnet runt.
Om bedömningen är att behovet inte kan tillgodoses i hemmet tittar biståndshandläggaren på om du har rätt till korttidsplats. En ansökan görs då i samband med planeringen.
På den här sidan finns information om korttidsplats: Korttidsplats
Distriktssköterska
Om du behöver sjukvårdande insatser som exempelvis omläggning av sår eller annan typ av behandling och medicinering utför distriktssköterskan detta. Det medicinska ansvaret har din läkare på vårdcentralen.
Arbetsterapeut eller fysioterapeut
Arbetsterapeut eller fysioterapeut ansvarar för ditt behov av rehabilitering och tekniska hjälpmedel eller om din bostad behöver anpassas.
På den här sidan finns information om vilket stöd du kan få i hemmet: Stöd i hemmet till dig som är äldre