Lättläst om corona

Här hittar du information om coronaviruset på lättläst svenska.

Covid-19 är en
sjukdom som orsakats
av viruset corona.

För redan är sjuka
och äldre personer
kan sjukdomen vara
extra farlig.

Höganäs kommun
följer utvecklingen noggrant
och följer råden från
Folkhälsomyndigheten.

Tillsammans kan vi
hjälpas åt att minska risken
att sprida coronaviruset.

Stanna hemma om
du känner dig sjuk.

För att inte smitta någon
annan stannar du hemma
tills du varit frisk
i två hela dagar.

Minska risken att själv
smittas genom att
tvätta händerna
ofta och noggrant
med tvål och vatten.

Ring telefonnummer 113 13,
Om du har frågor som
rör viruset corona.

Tror du att du har
blivit smittad finns information
på webbplatsen 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om barn är sjuka
ska de vara hemma
från skolan och förskolan.

Barnet ska vara hemma
tills han eller hon är friskt.
När barnet är symtomfritt
ska det vara hemma
ytterligare två dygn.

Sidansvarig: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: