Modersmålsundervisning

Modersmål är ett skolämne för elever i grundskolan som har ett annat modersmål än svenska. Syftet är att stärka elevens språk och kunskaper i sitt modersmål, vilket underlättar språkutveckling och lärande inom olika områden.

Modersmålsundervisning ansöks om en gång och den pågår till och med årskurs 9. Ansökan kan göras när som helst under året men placering sker vid terminsstart.

  • För att erbjudas en plats vid terminsstart i augusti ska du ansöka senast den 15 maj.
  • För att erbjudas plats vid terminsstart i januari ska du ansöka senast den 15 november.
  • Modersmålsundervisningen löper vidare tills platsen sägs upp av vårdnadshavare.

Vid placering får vårdnadshavare besked om tid och grupp av den undervisande läraren. Undervisningen sker på den skola där flest elever med modersmålet finns. Höganäs kommun står inte för skolskjuts till skolan där undervisningen äger rum.

Både ansökan om undervisning och uppsägning av undervisning på modersmål görs via en e-tjänst.

Elever som har ett annat modersmål än svenska kan få undervisning i sitt modersmål i skolan. För att ett språk ska erbjudas krävs minst fem elever och att lämplig lärare finns att tillgå. Eftersom eleverna kan komma från olika skolor i kommunen sker inte alltid undervisningen på elevens hemskola. Vårdnadshavarna står för transporten till och från modersmålsundervisningen.

Eftersom det krävs minst fem elever som har ansökt om undervisning i samma modersmål kan utbudet av språk inom modersmålsundervisningen variera. Oavsett vilka språk det för tillfället bedrivs undervisning i kan du anmäla önskemål om just ditt modersmål.

Exempel på några språk som ges undervisning i är albanska, arabiska, bosniska, engelska, finska, franska, kinesiska-mandarin, kurdiska-kurmanji, litauiska, persiska, polska, tyska och ukrainska.

Modersmål är ett eget frivilligt ämne i grundskolan. Målet är att barnen på ett bra sätt ska tillgodogöra sig arbetet i skolan och samtidigt utveckla sin tvåspråkiga identitet och kompetens. Modersmålsundervisningen ska hjälpa elevernas personliga utveckling och medverkar ofta till att förstärka deras självkänsla i takt med att tryggheten med det egna modersmålet ökar.

I kursplanen för modersmål står det vilka mål som eleverna ska uppnå. Här finns också angivet syfte och centralt innehåll för årskurserna 1-3, 4-6 och 7-9. Det finns även kunskapskrav för år 3, 6 och 9.

En elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om:

  • Språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.
  • Eleven har grundläggande kunskaper i språket.

Modersmålsundervisning erbjuds om eleven har grundläggande kunskaper i språket, även om språket inte är elevens vardagsspråk i hemmet.

För de nationella minoritetsspråken samiska, meänkeli, romani chib, jiddisch och finska, gäller särskilda bestämmelser.

  • Minoritetsspråken ska erbjudas även om det är färre elever än fem som önskar undervisning i dessa.
  • Modersmålsundervisning ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.

Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från annat land får dock ges modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.

Eleverna får betyg i modersmålet från årskurs 6 till årskurs 9.

Om ditt barn inte längre ska ha modersmålsundervisning behöver du säga upp platsen.

Du kommer till e-tjänsten för att säga upp en plats här: Modersmålsundervisning

På den här sidan kan du läsa mer om skolämnet svenska som andraspråk: Svenska som andraspråk

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: