Upplev Kullahalvöns gömda pärlor på 14 olika språk

Tack vare Höganäs kommuns modersmålselever och deras lärare kan nu invånare och turister uppleva Kullahalvöns smultronställen på 14 olika språk! Höganäs kommun har visat sig vara unika när det kommer till att integrera modersmål i besöks- och upplevelsenäringen. Och att arbeta på detta sätt gynnar alla! Både elever, lärare, turister och invånare.

Eylem Batak menar att det är vanligare att skoluppgifter fokuserar på att jämföra hemlandet med kommunen, och inte som de gjorde i detta projekt: tog modersmålet till kommunen.

– Jag samarbetar med både universitet och andra kommuner och de har aldrig hört talas om något liknande projekt. Det är väldigt kul att vi är först, men vi vill inte vara ensamma. Jag tror att fler kommuner kan gynnas av lyfta blicken och jobba över förvaltningarna. Modersmålsundervisning i Höganäs kommun är aktuell och dynamisk. Både barnen och samhället utvecklas och då måste även våra undervisningsmetoder utvecklas, säger Eylem.

Kommunchef Herman Crespin tycker det är viktigt att betona värdet av språk.

– Jag har själv ett annat modersmål och har haft förmånen att få modersmålsundervisning. Jag är stolt över modersmålseleverna och lärarna som har tagit fram detta material, säger Herman Crespin, kommunchef.

Lyla Kurdi går i årskurs 8 på Tornlyckeskolan och läser kurdiska. Hon kom till Sverige för två år sedan och lär sig både svenska och kurdiska.

– Det har varit lärorika och utmanande veckor! Mina föräldrar är väldigt stolta över mig och nu ser vi fram emot en utflykt till stenbrottet i sommar, säger Lyla.

Till skillnad från Lyla har 11 årige Ignjat Pavlovic bara hintat lite om projektet för sina föräldrar. Han ville överraska dem genom att visa hans arbete först när allt var live. Så hej säger vi till Ignjats föräldrar!

– Jag visste inte att det fanns så många spännande platser här hemma! Uppgiften har varit rolig och jag har lärt mig många nya ord på både serbiska och svenska, säger Ignjat.

Laila förklarar att modersmålsundervisning alltid utgår från en kursplan och är en värdefull resurs för både eleven och samhället. Mila Lukovic stämmer in och menar att detta projekt har bidragit till att skapa en känsla av att Höganäs kommun är elevernas hem och att vi alla har något gemensamt.

– Flerspråkighet är direkt kopplat till demokrati och öppenhet. Under mina lektioner har vi pratat mycket om att vi alla är en viktig del av kommunen och en del av något större. Eleverna har pratat om att de känner sig mer hemma nu efter arbetet med platserna på Kullahalvön – att de vill stanna i kommunen även när de är vuxna, säger Mila.

Fatima Al Issa läser arabiska och går i årskurs 9 på Tornlyckeskolan. Likt kompisen Lyla har också hon planer på att besöka några av platserna i sommar.

– Jag har läst modersmål i fyra år nu och det blir aldrig tråkigt, det finns allt något nytt att lära sig! Som exempelvis arabiska ord associerade med Svanshall, säger Fatima.

Platserna som uppgiften utgick från är framtagna i en kampanj för att få både invånare och turister att upptäcka fler platser än Kullahalvöns mer traditionella destinationer. Laila Koliana arbetar som modersmålslärare och erkänner att det var flera av platserna som hon inte kände till, och än mindre eleverna.

– Vi har undersökt platserna noggrant och adderat extra information som vi tror kan vara intressant för mottagaren att ta del av. Aldrig tidigare har jag känt mig så stolt som jag gör just nu! Eleverna har fått en stark känsla av att de är en del av Kullahalvön och bekräftelse på att deras kunskaper kan berika någon annans upplevelse av vår plats, avslutar Laila.

Stort tack säger vi till alla modersmålslärare och bra jobbat!

Klicka här för att ta del av projektet.

Arabiska, albanska, bosniska, finska, kroatiska, serbiska, engelska, japanska, kinesiska, kurdiska, litauiska, persiska, polska, spanska, tyska och ukrainska. Läs mer om vår modersmålsundervisning här.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: