Budget- och skuldrådgivning

Budget-, skuld- och hyresrådgivning är till för dig som vill ta kontroll över din ekonomi. Rådgivningen är gratis och vi har tystnadsplikt.

Möt rådgivare Emma och Bodil

På budget- och skuldrådgivningen jobbar Bodil och Emma. Dit kommer invånare som behöver hjälp med att få ihop sin ekonomi. På sidan 12 i HK-magasinet kan du läsa en artikel om hur det går till att söka hjälp hos dem.

Läs mer

Rådgivningen kan ske på det sätt du känner dig bekväm med; via telefon, distansmöte med bildtelefoni eller via besök på stadshuset på Centralgatan 20.

Det här kan du få hjälp med

  • att sammanställa din ekonomiska situation
  • att hitta möjligheter att förbättra din ekonomi
  • att göra en budget
  • att hitta lösningar kring din skuldsituation
  • att förhandla med fordringsägare
  • att ansöka om skuldsanering.
  • att vid hyresskulder se över dina möjligheter att betala hyran och försöka nå en överenskommelse om fortsatt boende

Tips från rådgivarna

Nuläge

Vid ett första möte börjar vi med att gå igenom din ekonomi i stora drag för att få en överblick. Hur ser dina inkomster och utgifter ut idag? Hur ser dina tillgångar och skulder ut idag?

Hur skulle du vilja att din ekonomi ser ut?

I nästa steg får du fritt beskriva hur du skulle vilja att din ekonomi ser ut. På så sätt får vi tydliga mål att sträva mot. Det kan handla om att få pengarna att räcka, få koll på vart pengarna går, kunna börja spara, sluta bråka om pengar, bli skuldfri eller något annat som är viktigt för dig.

Vägen dit

Här hjälps vi åt att ta fram förslag på åtgärder som kan hjälpa dig att nå dina mål och minska din ekonomiska stress. Ifall du har skulder tittar vi på olika alternativ som finns. Du bestämmer vad du vill satsa på och vad som är viktigast att börja med. Detta blir din övergripande handlingsplan. Vi använder ofta en whiteboard-tavla när vi spånar kring förslag och åtgärder. Då är det lätt att ändra och lägga till. Ett foto på tavlan blir vår gemensamma dokumentation.

Frågor och funderingar

Vi sätter alltid av tid till att besvara frågor samt gå igenom och förklara brev och handlingar du fått som rör din ekonomi.

Avslutning och sammanfattning

Vi brukar avsluta med att skriva ner i punktform vad du vill ska göras och vem som gör vad. Det första mötet brukar ta drygt en timme. Säg till om du hellre föredrar att ha flera, lite kortare möten. Det brukar alltid gå att hitta lösningar även på svåra ekonomiska problem men det går inte över en natt. Därför vill de flesta att vi träffas eller hörs av regelbundet tills ekonomin är i balans.

  • Betala alltid hyra, el, a-kassa, barnomsorgsavgift och andra viktiga löpande räkningar först av allt. Lånen kommer i andra hand.

  • Ta bort alla autogirodragningar till lån och krediter så att du inte riskerar att lånebetalningarna gör att pengarna inte räcker till hyra, el och andra viktiga räkningar. Det gör du lättast genom att logga in på din internetbank via en vanlig dator. På bankernas mobilsajter brukar det inte gå att avsluta autogirodragningar.

  • Kontakta dina fordringsägare och meddela att du har svårt att betala, att du har tagit kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivning och kommer att få en tid där och be sedan om två månaders anstånd med lånebetalningarna. Enklast är att skriva ett mejl och skicka ut till alla kreditgivare. Mejladresser finns på deras hemsida.
    ​​​​​​​
  • Spara låneavier eller skriv ut digitala låneavier och ta med till budget- och skuldrådgivningen.

  • Ifall skulden är korrekt (= om du har skrivit på lånet eller beställt varan) finns ingen anledning att invända mot betalningsföreläggandet. Skriv därför under delgivningskvittot och skicka till Kronofogden. Om du inte skriver under kan en delgivningsman besöka dig i hemmet eller på din arbetsplats vilket kan kosta runt 1000 kr.

  • Efter att du skrivit på delgivningskvittot har du 10 dagar på dig att betala. Därefter fastställs skulden. Som bevis på att skulden är fastställd får du ett brev från Kronofogden med rubriken ”utslag”. Du behöver inte ta kontakt med Kronofogden i detta läge. Det är först när Kronofogden hör av sig och vill påbörja löneutmätning som du behöver höra av dig till dem.

  • Ifall skulden är felaktig (= om din namnteckning är förfalskad eller om du inte har beställt varan) ska du invända mot betalningsföreläggandet. Skriv då ”jag motsätter mig kravet” på delgivningskvittot, skriv under och skicka in till Kronofogden. När du har invänt mot kravet kan Kronofogden inte fastställa skulden utan lämnar ärendet vidare till Tingsrätten. Där har du möjlighet att bevisa att kravet är felaktigt.

  • Ifall skulden hos Kronofogden kommer bli betald via löneutmätning inom en eller ett par månader kan du försöka fortsätta betala på övriga skulder. Prova att kontakta övriga fordringsägare, berätta om läget och be om anstånd tills skulden på Kronofogden är betald.

  • fall skulden hos Kronofogden inte kommer bli betald via löneutmätning inom några månader kanske du måste ställa in betalningarna på resten av dina skulder och låta dem gå till Kronofogden. Det är nämligen mycket svårt att fortsätta betala på skulder utöver det Kronofogden drar. Om du ändå väljer att göra det – se till att betala hyra, elräkningar, a-kasseavgiften och andra räkningar först.

  • Om du bestämmer dig för att ställa in betalningarna på alla lån och krediter: ta bort alla autogirodragningar till lånen. Det gör du lättast genom att logga in på din internetbank via en vanlig dator. På bankernas mobilsajter brukar det inte gå att avsluta autogirodragningar. Meddela samtliga fordringsägare, mejl brukar vara enklaste sättet.

  • Kronofogdens hemsida kan du läsa mer om vad skuldsanering innebär. Där kan du logga in med BankID och ansöka direkt eller ladda ner an ansökningsblankett. Vi hjälper dig gärna med ansökan.

Så når du oss

Du når oss lättast via vår e-tjänst  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.eller servicecenter 042-33 71 00. Vi har telefontid klockan 8.30 - 9.30 på vardagar. Övrig tid kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp dig.

Budget- och skuldrådgivningen har anmälningsskyldighet vid kännedom om felaktiga uppgifter i folkbokföringen, felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen samt vid misstanke om att barn far illa.

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: