Synpunkter och klagomål

Om du inte vill diskutera klagomål eller synpunkter kring kommunens vård direkt med personalen kan du vända dig till Patientnämnden i Skåne.

Om du känner att du inte har fått rätt vård eller blivit bra bemött kan du lämna synpunkter. Det kan även du som närstående göra. Det finns flera sätt för dig att framföra dina synpunkter på:

När ska du vända dig till Patientnämnden?

Du kan kontakta Patientnämnden om du vill ha stöd när du ska klaga på vården. Du kan vända dig till nämnden med klagomål, synpunkter eller frågor som gäller all vård inom kommunen.

Nämnden är endast rådgivande och har inga disciplinära befogenheter, däremot kan den förmedla klagomål till rätt instans. Det går att vara anonym i kontakten med Patientnämnden.

  • Patientnämnden är en opartisk instans.
  • Det kostar inget att kontakt patientnämnden.
  • Patientnämnden ska inte avgöra om vården har gjort rätt eller fel.

Vad kan Patientnämnden hjälpa dig med?

Patientnämnden kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om dina synpunkter. De kan också hjälpa dig att få svar på dina synpunkter. Patientnämnden kan ge dig information om dina rättigheter och råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till om det behövs..

Kontakta Patientnämnden Skåne

Du kan kontakta nämnden genom 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du behöver logga in med bank-ID och i e-tjänsten välja Patientnämnden.

Du kan också kontakta Patientnämnden via brev, telefon eller e-post. Väljer du att mejla in din synpunkt - tänk på att inte skicka med dina personuppgifter eller andra sekretessbelagda uppgifter.

077-011 00 10

Telefontid vardagar 09.00-12.00.

  • Mejladress: patientnamndenskane@skane.se
  • Postadress: Patientnämnden Skåne, Region Skåne, 291 89 Kristianstad
Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: